Igang med grød

7. juni 2012

Alder:
5 mdr.

Igang med grød

Hej Helen!

Nu har jeg født min dejlige lille pige og hun er allerede fyldt 5 måneder. Jeg har også en dejlig dreng på 2,7 mrd.

Jeg skriver til dig vedr min lille pige, da hun skal til at starte med at spise grød. Jeg ammer og det går rigtig godt. Mit bryst er det eneste hun får. Hun er en stor pige på 9 kilo og måler 71 cm og hun spiser rigtig godt og sover fantastisk. Hun vågner maks en til to gange om natten og har faktisk tit sovet hele natten igennem, det er ret utroligt synes jeg. Og det gjorde hun allerede fra hun var 2-3 måneder! Så det er skønt!!

Min sundhedsplejske sagde til mig at man anbefaler at amme fuldt ud til de er 6 måneder og fordi min pige sover så godt om natten, havde jeg også tænkt mig at vente til hun er 6 måneder, før jeg ville introducerer hende for ske mad. Det gjorde jeg nemlig også med min dreng. Men jeg synes at hun ligger meget mærke til når man putter mad i munden og drikker vand osv. da hun altid sidder i sin skrå stol på gulvet når vi spiser.. hun kan endda begynde at smaske lidt og har prøvet at give hende lidt vand og det synes hun er meget sjovt tror jeg. Hun er meget god til at drikke af en kop. Så mon ikke hun er klar nu?

Har også spurgt min læge til hendes 5 måneders undersøgelse og hun mente at hvis man ventede for længe med at give dem grød, altså til de er 6 måneder så kan de måske glemme den spise refleks de har. Vil bare lige høre din mening omkring det, men jeg har besluttet mig for at starte en af dagene. Hun er jo også 5 et halvt mrd snart.

Men så vil jeg høre dig om du er enig med min sundhedsplejerske for jeg vil bare være sikker på at jeg gøre det rigtigt. Kan nemlig ikke rigtig huske hvordan jeg gjorde med min dreng lige i starten!! Det må være min amme hjerne!! Men hun siger jeg skal starte med at give hende grød en gang om dagen, hvor hun er mest vågen, jeg tænker lidt at det skal være morgen/ formiddag måske og hun siger at det skal være den samme ...

Annonce

... grød en hele uge i træk, så de ikke bliver forvirret. Ex: den første uge er det rismel grød og den anden uge er det majs grød og den trejde uge er det hirseflager? Men er det nu ok med hirseflager lige i starten?

Og så siger min sundhedsplejerske at når min pige så begynder at spise det hele, så skal jeg give hende det to gange om dagen. Men hvornår begynder jeg at give hende frugtmos? For jeg kan huske at min drengs sundhedsplejerske sagde dengang at jeg skulle vente med at introducerer frugt, da det smager sødt og kan medvirke til de ikke vil have grød mere. Og hvornår begynder jeg så at give kartoffel mos med grøntsager og blendet fisk/ Kylling osv.. Jeg er så forvirret og har glemt det hele føler jeg!!

Håber du kan hjælpe mig, så jeg kan komme godt igang! Tusind tak!!

Min pige har allerede en rigtig god rytme. Hun vågner ca 7-8 om morgen ligesom min store dreng, så får hun lige en tår mælk og ble skift og sover lige en times tid hvis vi er hjemme ellers er det i barnevognen når vi går ud om morgen/ formiddag, hvis hun sover hjemme vågner hun som regel efter en lille time og bliver skiftet og får en lille tår mere, så sover hun videre i barnevognen i alt mellem 2-3 timer nogle gange mindre. Så får hun bryst igen når hun vågner og er vågen to tre timer om eftermiddagen og sover så igen i barnevognen i haven alt mellem 15 og fem og det plejer at være 1-2 timer meget forskelligt, så er hun vågen som regel til vi har puttet lille mand kl 19.30. så bliver hun selv klar til at blive puttet og der plejer hun så at falde i søvn alt mellem 20-22. Og hun kan godt vågne og få lidt mere mælk eller fordi hun har en bøvs i klemme. Men så sover hun til kl 2-3 eller 4 og får bryst og så igen kl 5 eller 7. Så jeg får meget mere søvn med hende end jeg gjorde med lille mand, der vågnede hver 3-4 time til han var 18 mrd haha.

Håber ikke det blev for langt men ser meget frem til at høre fra dig!!

De varmeste hilsner herfra!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)